متقاعد سازی ارسطو و اصول متقاعد سازی چیزهایی که خیلی از مردم فکر میکنند نیستند ! به عنوان مثال : متقاعد سازی کلاهبرداری یا اعمال زور و فشار برای رسیدن به خواستمان نیست .
تعریف متقاعد سازی
متقاعد سازی راهی است که میتوانیم با استفاده از آن کاری کنیم که دیگران با تصمیم خودشان ما را به خواستمان برسانند .
متقاعد سازی ارسطو
ارسطو یکی از بزرگترین و تاثیر گذارترین فلاسفه ی یونان باستان بوده است .
متقاعد سازی ارسطو به قدری قابل توجه بوده است که وی در سخنرانی هایش به بهترین شکل از آنها استفاده میکرده .
امروزه نیز بسیاری از کتاب های متقاعد سازی در سرتاسر جها ن از تکنیکهای ارسطو استفاده میکنند .
در این مقاله قصد داریم با استفاده از روش های متقاعد سازی ارسطو یاد بگیریم
که چگونه میتوانیم در مواجه با مشتری یا مخاطبمان یک فرد متقاعد کننده حرفه ای باشیم .
عرف منطق احساس
متقاعد سازی ارسطو اصول متقاعد سازی تعریف متقاعد سازی
اصول متقاعد سازی ارسطو هستند که در صحبت هایش از آنها استفاده میکرد .
ما برای متقاعد کردن دیگران باید از این راهکارها استفاده کنیم .
اصول متقاعد سازی
منطق
متقاعد سازی ارسطو اصول متقاعد سازی تعریف متقاعد سازی
اینکه بیشتر انسان ها احساسی فکر میکنند و تصمیم میگرند درست ، اما منطق هم بسیار مهم است .
مثلا ما نمیتوانیم فقط از روی احساس همه ی اشخاص را متقاعد کنیم
بالاخره افرادی هم هستند که کاملا منطقی فکر میکنند و تصمیم میگیرند .
اما نکته اینجاست که اغلب افراد حتی افراد منطقی هم در مقابل احساساتشان نمیتوانند کنترل خاصی داشته باشند .
بنابراین برای متقاعد سازی دیگران باید منطق را هم درنظر بگیریم تا پازل متقاعد سازی ما کامل تر شود و سریع تر عمل کند .
یک مثال همه جانبه :
برای اینکه بتوانیم جمع بندی مناسبی داشته باشیم
فرض میکنیم که میخواهیم فردی را متقاعد کنیم که به ما مبلغی پول قرض بدهد
بنابراین در این مقاله با اصول متقاعد سازی ارسطو سعی بر این داریم که از شخصی پول قرض بگیریم .
احساس
فیل و فیل سوار استعاره ای از احساس و منطق هستند که دو روانشناس
به نام های چیپ و دن هیث در کتاب کلید را بزن از آنها استفاده کرده اند .
فیل منطق ماست و فیل سوار احساسات ما
از آنجایی که ما همواره انسان های احساسی هستیم کنترل فیلمان را به فیل سواری که بر پایه احساس تصمیم میگرید میدهیم .
در واقع این احساسات ما هستند که فیل زندگی ما را در جهت تصمیمات احساسی هدایت میکنند .
عرف
عرف یعنی تایید اجتماعی و تایید اجتماعی هم به این منظور است کهبه مخاطبمان اثبات کنیم که این پیشنهاد را قبلا شخص دیگری تست کرده و از این موضوع خوشحال بوده است . مثلا اگر قرار باشد محصولی را بفروشید میتوانید به مشتری نشان دهید که مشتریان زیادی از این محصول خرید کرده اند و کاملا هم راضی بوده اند .
با این کار باعث میشوید تا مشتری به شما اعتماد کند .
چیزهایی که قبل از متقاعد سازی باید بدانیم
درست است که اصول متقاعد سازی همه جا کاربرد دارند
اما باید بدانید که شخصی را هم که قرار است متقاعد کنید بسیار مهم است .
جایگاه شما و هم جایگاه طرف مقابل
مثلا اگر به یک باره به خیابان بروید و نیت کنید تا شخصی را برای پول گرفتن متقاعد کنید کارتان به مراتب
سخت تر از زمانی خواهد بود که قرار هست تکنیک های اصول متقاعدسازی ارسطو را برابر دوستانتان پیاده سازی نمایید .
متقاعد سازی
گفتیم که قصد داریم شخصی را که او را میشناسیم و او هم ما را میشناسد متقاعد کنیم که به ما مبلغی پول ( ۱۰۰ هزار تومان ) قرض بدهد .
نکته ی خیلی خیلی مهم ( طرز لباس پوشیدن و ارتباط گرفتن شما هم بسیار مهم هستند ، این مقاله را هم حتما بخوانید )
متقاعد سازی اشتباه
میخواستم یه لطفی بکنی به من ۱۰۰ تومن پول قرض بدی مطمئن باش بعدا جبران میکنم .
یا اینکه
داری به من ۱۰۰ تومن بدی ، چند ماه دیگه بهت میدم . دمت گرم
متقاعد سازی درست با اصول متقاعدسازی
اول میخواستم ازت تشکر کنم به خاطر لطفی که در حقم کردی و من رو تا جلوی در خونه رسوندی ( تعریف اولیه هم مهمه )
راستش داشتم فکر میکردم که بین دوستام به کی میتونم اعتماد کنم که هم دهنش قرص باشه
و هم مرام داشته باشه تا به من کمک کنه
هرچی فکر کردم کس دیگه ای رو از تو بهتر پیدا نکردم .
خودت میدونی که من دوستای زیادی دارم ولی تو یه چیز دیگه ای و ثابت کردی که میشه روت حساب کرد .
میخواستم یه لطف بزرگی در حقم بکنی و ۱۰۰ تومن بهم قرض بدی ، ( احساس تموم شد )
منطق ( میدونم شاید خودت لازم داشته باشی ولی بهت قول میدم که بیست و یکم همین ماه پول رو بهت برگردونم )
عرف ( فکر کنم دفعات قبلی هم که ازت پول گرفتم نشون دادم که آدم خوش حسابی هستم و سر قولم میمونم
از فلانی که پول گرفته بودم که به موقع پولش رو دادم ، میتونی ازش بپرسی )
جمع بندی و توصیه پایانی
مثالی که زده شد تمثیلی از مکالمه یک طرفه بود اما در متقاعد سازی مطمئنا گفتگو خواهید داشت و نمیتوان متن روتینی را آماده کرد که از روی آن با طرف مقابل صحبت کرد .
بنابراین قبل از اینکه قصد داشته باشید شخصی را متقاعد کنید به این نکات توجه بفرمایید .
عرف ( ثابت کنید که حرفتان درست است )
احساس ( چیزهایی بگویید که احساسی شوند )
منطق ( لابلای احساس منطق را هم مخلوط کنید )