برنامه ریزی برای هر کسب و کاری که به موفقیت می اندیشد امری ضروری است اما انتخاب صحیح نوع برنامه ای که استراتژی کسب و کار و ساختار آن را مشخص می کند دشوار است.
مخصوصاً زمانی که مدلهای مختلفی از برنامه های بازاریابی و کسب و کار وجود داشته باشد.
چالش اصلی برای افرادی است که در امر نگارش برنامه بازاریابی تازه کار بوده و یا می خواهند برنامه ای هم راستا با فرهنگ و اهداف کسب و کار خود طراحی کنند.
به نظر می رسد که دشواری انتخاب نوع صحیح برنامه و نحوه ساختاربندی آن سبب توقف بسیاری از تلاش های افراد در نگارش برنامه می گردد.
تحقیق ما نشان می دهد که نیمی از کسب و کارها برنامه دیجیتال مارکتینگ ندارند و یا گاهاً بدتر از آن، هیچ برنامه بازاریابی ندارند که برنامه دیجیتال مارکتینگ خود را بر پایه آن تهیه کنند.
وجود یک نسخه برنامه واحد برای تمام کسب و کارها ممکن است ایده آل باشد اما در عمل، با توجه به انواع و مقیاسهای مختلف کسب و کارها به انواع مختلفی از برنامه های بازاریابی نیاز خواهد بود.
این نکته کمک می کند که محدوده و هدف هر کدام از برنامه ها تعریف شود. به عنوان مثال یک برنامه بازاریابی چند کاناله (multichannel) می تواند همچون زیر تعریف شود:
- هدف: جهت تعریف یک استراتژی و برنامه منابعی مورد نیاز است تا اهداف فروش کسب و کار محقق گردد
- چارچوب زمانی: عمدتاً به صورت سالیانه اما می توان بازه های زمانی بلندمدت تر نظیر ۱۸ ماه یا سه ساله را هم در نظر گرفت
- محدوده: تمرکز بر تکنیک های ارتباطات بازاریابی جهت جذب لید و اهداف فروش برای محصولات مشخص. این امر می تواند کل کسب و کار را شامل شود و یا دسته بندی های مختلفی از محصولات و بازارهای چندگانه و یا بازاری واحد را در بر گیرد.
- کانال ها: شامل کانالهای آنلاین و رسانه های آفلاین مورد نیاز
- نتایج کلیدی: اهداف بازاریابی، بودجه بازاریابی، برنامه های کمپین، برنامه منابع
در ادامه راه دیگری برای درک مفهوم یک برنامه بازاریابی استفاده و انواع برنامه ها در قالب یک جدول ارائه شده است.
انواع برنامه های بازاریابی
نوع برنامه | هدف | محدوده و محتوا |
کسب و کار | تعریف استراتژی برای رشد سوددهی در یک بازه زمانی بلندمدت | معمولا ۳ ساله-توسعه محصول جدید
-منابع درآمدی و مدیریت هزینه |
بازاریابی | تعریف استراتژی برای تعامل مخاطبان جهت دستیابی به اهداف کسب و کار | معمولا سالیانه |
بازاریابی برند | تعریف تعامل مخاطبان جهت دستیبانی به فروش برند | معمولا سالیانه |
برنامه دیجیتال مارکتینگ | تعریف چگونگی رقابتی موثر با دیجیتال مارکتینگ | معمولا به صورت سالیانه-مرور ظرفیت های دیجیتال
-تعریف تکنولوژی دیجیتال مارکتینگ -تعریف منابع مورد نیاز برای برنامه های دیجیتال مارکتینگ |
بازاریابی چندکاناله | برنامه ارتباطات چندگانه و بلندمدت برای استفاده از رسانه های دیجیتال مختلف به منظور جذب لید یا افزایش فروش | برنامه سالانه-تعامل پذیری مخاطبان
-بازاریابی محتوایی -رسانه های چندگانه |
کمپین بازاریابی | برنامه ارتباطات چندگانه کوتاه مدت برای استفاده از رسانه های دیجیتال مختلف به منظور جذب لید یا افزایش فروش | برنامه کوتاه مدت-تعامل پذیری مخاطبان
-بازاریابی محتوایی -برنامه ریزی رسانه های چندگانه |
برنامه مدیریت بازاریابی ۹۰ روزه
|
برنامه ای کوتاه مدت فعالیت ها برای بازبینی و بهینه سازی فعالیتها به منظور رسیدن به اهداف | بازبینی اقدامات |
با توجه به نوع و مقیاس کسب و کار، ممکن است برنامه های بیشتری برای کانالهایی که مخاطبان در آن حضور دارند وجود داشته باشد. به عنوان مثال:
- برنامه تبلیغاتی
- برنامه جذب مشتری
- برنامه ایمیل مارکتینگ
- برنامه خرید مجدد مشتریان
- برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی
- برنامه بهینه سازی نرخ تبدیل
برنامه های مختلفی وجود دارد که هر کدام پیچیدگی خاص خود را دارند. بنابراین ما تنها می توانیم راهنمایی کلی برای برخی مدلهای برنامه های بازاریابی را ارائه کنیم.
با این وجود تمام این مدلهای مختلف برنامه های بازاریابی بر حسب هر کسب و کار و هر هدف به گونه ای اختصاصی نگارش و تهیه می شود.
تنها در کسب و کارهای بسیار بزرگ محتمل است که به تمام این برنامه های بازاریابی نیاز پیدا شود گرچه این امر را توصیه نمی کنیم!
اما اگر شما تنها یک برنامه بازاریابی دارید بهتر است از برنامه بازاریابی چندکاناله استفاده کنید تا زمانی که بر تقویت جذب لید و فروش تمرکز داشته و رهیافت برنامه ریزی شده ای را که قابلیت انتخاب بهترین استراتژی و کانال های بازاریابی را برای شما فراهم کند برگزینید تا نتایج فعالیت های شما بهبود یابد.
در ادامه، گریزی می زنیم به مفهوم برنامه کسب و کار (Business Plan) که این روزها زیاد تکرار می شود:
برنامه کسب و کار
برنامه یا طرح کسب و کار از ضروریات هر کسب و کار است. در این برنامه اهداف، شاخص ها و استراتژی هایی برای رسیدن به اهداف مشخص شده درج می گردد.
برنامه کسب و کار شما باید مشخص کند که چگونه در آینده وارد بازار رقابتی شده و رقابت خواهید کرد.
معمولاً شما باید در برنامه کسب و کار خود یک الی سه سال آینده را در نظر بگیرید و به مهترین سوالات هر کسب و کاری در این زمینه پاسخ دهید: چطور برنامه ریزی کنیم که کسب و کارمان موفق شود؟
این موفقیت، هدف نهایی هر کسب و کاری در ارتباط با مشتریان خود و سودهی شرکت می باشد. شما باید ۳ نکته کلیدی را لحاظ کنید:
- توسعه محصول جدید
- منابع درآمدی
- ساختار مدیریت هزینه
اما چه زمانی باید از یک برنامه کسب و کار استفاده کنید؟
- جذب سرمایه گذاری اولیه به عنوان استارتاپ یا کسب و کار جدید
- برنامه ریزی توسعه بازار برای کسب و کار موجود خود
- توسعه محصول در حال ساخت
- آمادگی برای جذب مشتری
- برنامه ریزی واگذاری/شراکت
- ایجاد یا حفظ مزیت رقابتی
- ارزیابی تخصیص منابع و اهداف استراتژیک
ختم کلام!
در این مقاله به عنوان اولین مقاله آموزشی در دسته بندی برنامه های بازاریابی سعی کردیم دید کلی نسبت به مدلهای مختلف برنامه ها یا طرح هایی که در کسب و کارها استفاده می شود ارائه دهیم.
منبع: https://garshadma.com/category/sale-marketing/مدلهای-برنامه-بازاریابی-کسب-و-کار/