اکنون سؤال اینجاست که چطور میتوان برای طراحی پرسونای مخاطب یا مشتری اطلاعات موردنظر را به دست آورد. به عبارت دیگر از کجا بدانیم مشتریان ما چه ویژگیهایی دارند، به چه چیزهایی علاقهمندند، درآمدشان چقدر است، هدفشان از خرید چیست و…
برای این منظور ابزار مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
مصاحبه
یکی از بهترین روشهای تهیه پرسونای مشتری، مصاحبه با افرادی است که بهتازگی از شما خرید کردهاند. این افراد از آن جهت که از شما خریدی انجام دادهاند، دقیقاً میتوانند ویژگیهای یک فرد خریدار واقعی را نشان دهند. به علاوه چون یک محصول جدید خریدهاند هیجانزده بوده و لذا بیشتر همکاری خواهند کرد.
حتی شاید برخی از این خریداران از خریدشان راضی نباشند. باید با ایشان هم مصاحبه کنید. شاید تعداد این خریداران بیشتر از خریداران راضی باشد. در این صورت از مشکلاتی که این خریداران با محصولات داشتند نیز آگاه خواهید شد. مثلاً شاید به شما بگویند کار کردن با محصول مشکل بوده است!
پرسشنامه
یکی دیگر از ابزار مناسب برای تهیه پرسونای خریدار یا مخاطب تهیه پرسشنامه است. شما میتوانید در یک پرسشنامه، سؤالات موردنظر خود را بنویسید و سپس آن را برای خریداران آنلاین یا مخاطبان وبسایت خود ایمیل کنید و از ایشان بخواهید برای خدماترسانی بهتر به سؤالات شما جواب دهند.
برای اینکه انگیزهای برای پاسخدهی ایجاد کنید، بهتر است یک کد تخفیف برای پاسخدهندگان در نظر بگیرید.
آزمون A/B
تست A/B معمولاً در طراحی سایت برای تشخیص اینکه کدام نسخه از دو حالت متنوع تأثیر بیشتری در جذب کاربر دارد استفاده میشود. به این صورت که دو نسخه کاملاً مشابه از یک صفحه وب طراحی میشود و فقط یک عنصر مورد آزمایش (مثلاً رنگ دکمه call to action) در دو صفحه متفاوت است. سپس این دو صفحه را در زمان مساوی در دسترس تعداد کاربران مساوی قرار میدهند تا ببینند کدام مورد با استقبال بیشتری مواجه میشود و مثلاً بیشتر کلیک میخورد.
به این ترتیب متوجه میشویم کدام رنگ در مشتریان ما بیشتر باعث جلبتوجه و کلیک کردن روی دکمه موردنظر ما خواهد شد. به همین ترتیب میتوانیم سایر عناصر وبسایت را نیز بر روی مشتریان تست کنیم و پرسونای کاملتری از مخاطبان تهیه نماییم.
دسترسی به شبکههای اجتماعی مشتری
از دیگر روشهای تهیه پرسونای مشتری یا مخاطب، استفاده از شبکههای اجتماعی مشتری است. بسیاری از مشتریان در پروفایل فیسبوک یا لینکدین خود مشخصاتشان را کامل میکنند و شما میتوانید با دسترسی به پروفایل ایشان در این شبکهها، یک پرسونای تقریباً کامل تهیه کنید.
همچنین با پیدا کردن صفحه اینستاگرام افراد میتوانید به سبک زندگی ایشان پی ببرید و از این طریق با لوازمخانگی موردنیاز وی و بسیاری نیازهای دیگر ایشان آشنا شوید.
استفاده از کوکیها
حتماً دیدهاید که خیلی از سایتها بعد از ورود اطلاع میدهند که این سایت از کوکیهای شما استفاده میکند. شما نیز میتوانید با استفاده از ابزارهایی این قابلیت را بر روی وبسایت خود داشته باشید و از طریق کوکیهای افرادی که به وبسایت شما سر میزنند به علایقشان پی ببرید. ببینید به چه صفحاتی سر میزنند. وقتشان را در اینترنت چگونه میگذرانند و بسیاری اطلاعات دیگر.