در پس این ارتباطِ مستمر و پرتعداد با تلفن همراه، فعالیت های مختلفی را انجام میدهیم. ارسال یک پیام متنی، پاسخ به یک ایمیل کاری در صف خود پرداز بانک، ارسال تصویر آخرین تعطیلاتی که رفته ایم در شبکه های اجتماعی و … همگی از دلایل استفاده ما از تلفن همراه است.
این لحظات بخش مهمی از زندگی روزانه ما هستند ولی لزوما موجب ارتباط ما با یک برند نخواهند بود. حتی اگر یک برند تلاش کند که با ارسال پیام یا تبلیغات وارد این بخش از زندگی ما شود احتمالا برخورد مناسبی با آن نخواهیم داشت.
طبق تعریف گوگل، Micro Moments لحظاتی هستند که ما از گوشی موبایل خود برای انجام یک کار و یا دریافت اطلاعات استفاده میکنیم. این لحظات ترکیبی از ضرورت، هدف و متن هستند. به عبارتی دیگر زمانیکه ما ضرورتی احساس میکنیم، برای بیان هدف خود آن را به یک محتوای متنی تبدیل میکنیم.
جالب است بدانید که 82 درصد مردم هنگام خرید از یک فروشگاه اینترنتی از گوشی موبایل خود مشاوره میگیرند. 91 درصد کاربران هنگام انجام یک کار از گوشی خود برای پیدا کردن ایده های جدید و مرتبط استفاده میکنند.
توجه به ریز لحظه ها کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتال است. لحظاتی که برند شما را با مشتری پیوند داده و از ترکی
دقت داشته باشید که بازاریابی محتوا بخشی از بازاریابی دیجیتال است و آنچه در مبحث Micro Moments مطرح میشود تنها در مورد تکنیک های بازاریابی محتوا یا سئو نیست.
زمان تصمیم گیری مشتریان از یک جلسه یا دیدار به یک لحظه رسیده است. در دنیای موبایل، تصمیم گیری مشتری دیگر پشت میز و در اتاق جلسات اتفاق نمی افتد، فروشنده های حضوری تاثیر کمتری بر انتخاب یک کالا توسط مشتری دارند. امروز تصمیم گیری در مورد یک محصول یا برند در مجموعه ای از صدها لحظه ی کوتاه اتفاق می افتد. از برنامه ریزی برای یک سفر تفریحی گرفته تا خرید یک پیچ گوشتی برای منزل.
طی یک سال گذشته آمار بازدید سایت ها از طریق موبایل بیش از 20 درصد افزایش یافته است. همچنین زمان حضور کاربران در هر مراجعه 18 درصد کمتر از گذشته بوده است.
شاید تصور کنید که افزایش جستجو از موبایل و کاهش زمان حضور کاربران به این دلیل است که آنها پاسخ مناسبی در سایت ها پیدا نکرده اند. ولی اشتباه میکنید. نرخ رضایت از نتایج در موبایل 29 درصد بیشتر از گذشته بوده است.
کمی بیشتر فکر کنید. کاربران دیگر زمان زیادی برای تصمیم گیری صرف نمی کنند. گوشی موبایل خود را برمیدارند و سریعتر از آنچه تصور کنید نیاز خود را برآورده میکنند. آیا این اتفاق فقط از طریق موبایل رخ میدهد؟ خیر. رفتار مشتریان در همه کانال های ارتباطی مانند مراجعه حضوری، لپ تاپ، تماس تلفنی و … نیز به همین سرعت انجام میشود.
به یک فروشگاه زنجیره ای سر بزنید و به مردم نگاه کنید. با اینکه زمان حضور مشتریان در فروشگاه ها به نسبت گذشته کاهش داشته است ولی میزان خرید و سرعت انتخاب آنها افزایش چشم گیری یافته است. زیرا بیشتر آنها قبلا بررسی های لازم را کرده و تصمیم خود را گرفته اند.
همین اتفاق زمان مراجعه به یک سایت هم رخ میدهد. زمان حضور کاربران در سایت و تعداد صفحاتی که مشاهده میکنند به نسبت سال های پیش کاهش داشته ولی نرخ تبدیل به مشتری بیشتر از گذشته است.
منبع: وبسیما