پرسونا در حقیقت یک مدل سازی از بخشی از مشتریان بالقوه است که در کانون جامعه ی هدف ما قرار دارد.
پرسونا یک ابزار است برای ترسیم خواسته ها و نیازهای مشتری و نزدیک تر شدن هرچه بیشتر به گزینه های احتمالی وی برای انتخاب شدن، در این مقاله ابتدا مدلی برای موقعیت به کارگیری پرسونا در فرآیند بازاریابی را به صورت اینفوگراف ارائه می دهیم سپس به 24 شاخص تعیین کننده پرسونای مخاطب در صنعت مد و فشن خواهیم پرداخت.
چک لیست بخش بندی بازار مد بر اساس پرسونای مخاطب
ویژگی های جمعیت شناختی:
- سن: مصرف کنندگانجوان تر نسبت به سایر مصرف کنندگان، تمایل بیشتری به صرف هزینه در زمینه مد دارند.
- جنسیت: خانم ها نسبت به آقایان سالانه بیش از دو برابر برای پوشاک هزینه می کنند.
- جمعیت خانواده: خانواده های بزرگ تر نسبت به خانواده های کوچک تر الگو ها و اولویت های متفاوتی برای صرف هزینه دارند.
- مراحل زندگی خانوادگی: خانواده های جوان بدون بچه نسبت به آن هایی که بچه دارند، معمولا پول بیشتری برای مد صرف می کنند.
- میزان درآمد: صاحبان درآمد بیشتر نسبت به دارندگان درآمد متوسط تمایل بیشتری برای صرف هزینه در صنعت مد دارند.
- شغل: از ان جا که ارتباط مستقیمی بین سطح درآمد و میزان هزینه سالیانه وجود دارد، برخی مشاغل یک سبک پوشش متفاوت را می طلبند.
- تحصیلات: بعضا می تواند شاخص مناسبی برای ارزیابی قدرت بالقوه کسب درآمد در آینده باشد، افراد تصحیل کرده پتانسیل کسب درآمد بیشتری در زندگی خود دارند.
- مذهب: مذاهب دارای عقاید سختگیرانه تمایل به داشتن انواع خاصی از پوشش را دارند.
- نژاد: نژادهای خاص، نوع پوشش خاص خود را دارند(ممکن است سنتی تر یا پر زرق و برق تر باشند).
- ملیت: ملل مختلف هنجارهای پوششی خاص خود را دارند، به عنوان مثال، پوشش آمریکائی غیر رسمی (راحتی) و ورزشکارانه متناسب با هوای آزاد بیرون است.
رفتار خرید:
- موقعیت استفاده از لباس: مهمانی، اسپرت، رسمی، غیر رسمی و…
- منافع مورد انتظار: ارتقا تصویر ذهنی، ارزش، کیفیت بالا، مزیت خدماتی.
- سطح وفاداری: خریداران منظم در مقایسه با دمدمی مزاج های تنوع طلب نسبت به نام تجاری، خرید مکرر، روزانه، هفتگی، سالیانه و…
- پتانسیل خرید: مراحلی که مصرف کننده از اگاهی، به علاقمندی و سپس به سمت تمایل به خرید و اقدام طی می کند.
بخش بندی جغرافیایی:
- کشور: میانگین درآمد، تعداد مصرف کنندگان و سبک پوشش آن ها را تعریف می کند.
- شهر در برابر کشور: سبک ویژه پوشش و روش توزیع در خرده فروشی
- آدرس های واقعی: کدهای پستی می تواند اطلاعات بسیار زیادی درباره ی ویژگی های مخاطب(پتانسیل مالی، سبک زندگی و…) به ما بدهد که در گروه بندی جغرافیایی مشتریان بالقوه کارامد باشد.
- زمان رفت و آمد: فروشگاه های حاشیه شهر باید از این شاخص آگاهی داشته باشند و ارزش های خود را با در نظر گرفتن این فاکتور برای مشتریان ارائه کنند.
- آب و هوا: تعیین کننده ی نوع پوشش محلی و الگوهای فصلی برای میزان پوشاک و نوع آن است.
- نیمکره: شمال و جنوب بودن کره ی زمین شاخص نوع تقاضای فصلی را تعیین می کند.
شاخص روانشناختی:
- طبقه اجتماعی: ممکن است تعیین کننده قدرت خرید، میزان تحصیلات و موقعیت شغلی باشد.
- سبک زندگی: معیار تعیین کننده ی بسیاری از تصمیم گیری ها و انتخاب ها
- تیپ شخصیتی: درون گرایی، برون گرایی، تیپ شخصیتی رهبر و یا دنباله رو ممکن است نشان دهنده ی میزان پیروی از مد باشد.
- نگرش درباره صرف پول: برخی از مصرف کنندگان نسبت به سایرین تمایل بیشتری نسبت به صرف هزینه دارند، برخی با توجه به نیازهای زندگی شخصی اولویت ها ی متفاوتی برای صرف هزینه دارند و…
نویسنده: شیما جندقی
منبع اقتباسی شاخص های چک لیست: کتاب Mastering fashion marketing