سئو چیست؟
SEO مخفف عبارت “بهینه سازی موتور جستجو” است. فرآیندی تمرینی که منجر به افزایش کیفیت و کمیت ترافیک وب سایت و همچنین قرار گرفتن نام تجاری در لیست نتایج موتور جستجوی رایگان (جستجوی ارگانیک(organic search) ) می شود.
SEO همانقدر که تحت تاثیر افراد است به همان اندازه از موتورهای جستجو تاثیر می پذیرد. قرار گرفتن در مسیر آنچه که افراد به صورت آنلاین جستجو می کنند ، پاسخ هایی که به دنبال آن هستند ، کلماتی که استفاده می کنند و نوع محتوایی که می خواهند با آن مواجه شوند، به شما این امکان را می دهد تا با افرادی که در دنیای آنلاین به دنبال راه حل می گردند ، ارتباط برقرار کنید.
اگر آگاهی از نیاز مخاطبان شما یک طرف سکه SEO باشد، ارائه آن به روشی که خزنده های موتور جستجو بتوانند آن را پیدا و درک کنند ، طرف دیگر آن است. شما باید هر دو این ها را به خوبی گرفته و به کار بندید.
اصول موتور جستجو
موتورهای جستجو دستگاه پاسخگویی هستند. آنها میلیاردها قطعه محتوا را شسته و هزاران عامل را ارزیابی می کنند تا مشخص کنند کدام محتوا به احتمال زیاد به سوال شما پاسخ می دهد.
موتورهای جستجو همه این کارها را با شناسایی و فهرست بندی تمام محتوای موجود در اینترنت (صفحات وب ، PDF ، تصاویر ، فیلم ها و غیره) از طریق فرآیندی به نام “خزیدن و نمایه سازی(crawling, indexing)” انجام می دهند و سپس محتوای موجود در فضای وب را براساس میزان مطابقت آن ها با پرس و جوها در فرایندی که از آن با عنوان “رتبه بندی” یاد می کنیم، به نمایش می گذارند. در پست بعدی با جزئیات بیشتری به خزیدن ، نمایه سازی و رتبه بندی خواهیم پرداخت.
کدام نتایج جستجو “ارگانیک” هستند؟
همانطور که قبلاً گفتیم ، نتایج جستجوی ارگانیک مواردی هستند که از طریق SEO موثر بدست می آیند ، هزینه ای برای آن را پرداخت نمی کنید (یعنی تبلیغات نیستند ). قبلاً تبلیغات به وضوح برچسب گذاری می شدند و سایر نتایج معمولاً به شکل “10 پیوند آبی” ذکر شده در ذیل آنها قرار می گرفت. اما به مرور این شیوه دستخوش تغییراتی شد. چگونه می توانیم نتایج ارگانیک را تشخیص دهیم؟
امروزه ، صفحات نتایج موتور جستجو – که اغلب به آنها “SERP ” گفته می شود، با تبلیغات و نتایج جستجوی ارگانیک پویای بیشتری نسبت به گذشته(SERP feature نامیده می شود) نمایش داده می شوند. برخی از نمونه های ویژگی های SERP ، بخش های متمایز (یا جعبه های پاسخ) هستند و نیز بخش های ویژه ی افراد که از آن ها سوال می شود ، گالری تصاویر و غیره وجود دارد. ویژگی های جدید SERP نیز تحت تأثیر آنچه که مردم بدنبال آن هستند ، ظهور پیدا می کنند.
به عنوان مثال ، اگر “آب و هوای تهران” را جستجو کنید ، به جای پیوند به سایتی که ممکن است این پیش بینی را داشته باشد ، پیش بینی آب و هوا برای شهر دنور را مستقیماً در SERP مشاهده خواهید کرد و اگر “پیتزا تهران” را جستجو کنید ، “نقشه محلی” متشکل از اطراف پیتزا تهران را مشاهده خواهید کرد.
لازم به یادآوری است که موتورهای جستجو از طریق تبلیغات درآمد کسب می کنند. هدف آنها حل بهتر سوالات جستجوگر (در SERP ها) ، بازگرداندن جستجوگران و نگه داشتن آنها در SERP ها برای مدت طولانی تری است.
برخی از ویژگی های SERP در Google ارگانیک نیز وجود دارند و می توانند تحت تأثیر SEO قرار گیرند. این موارد شامل بخش های ویژه (یک نتیجه ارگانیک تبلیغ شده است که پاسخی را در داخل یک جعبه نمایش می دهد) و سوالات مرتبط (مانند جعبه های “مردم نیز می پرسند”) می شوند.
شایان ذکر است که فیچرهای جستجوی دیگری نیز وجود دارند که اگرچه تبلیغاتی-پولی نیستند ، اما به طور معمول نمی توانند تحت تأثیر SEO قرار گیرند. این ویژگی ها اغلب دارای داده های به دست آمده از منابع اطلاعات اختصاصی مانند ویکی پدیا ، WebMD و IMDb هستند.
چرا سئو سایت مهم است
در حالی که تبلیغات پولی ، رسانه های اجتماعی و سایر سیستم عامل های آنلاین می توانند باعث ایجاد ترافیک در وب سایت ها شوند ، اکثر ترافیک آنلاین توسط موتورهای جستجو هدایت می شوند.
نتایج جستجوی ارگانیک املاک و مستغلات دیجیتال بیشتری را پوشش می دهند ، برای جستجوگران خبره معتبرتر به نظر می رسد و نسبت به تبلیغات پولی کلیک های بیشتری را دریافت می کند. به عنوان مثال ، از کل جستجوهای ایالات متحده ، فقط 2.8 ~ از مردم روی تبلیغات پولی کلیک می کنند.
به طور خلاصه: SEO دارای 20 ~ فرصت ترافیک بیشتر از PPC در تلفن همراه و دسک تاپ است.
سئو همچنین یکی از تنها کانال های بازاریابی آنلاین است که اگر به درستی تنظیم شود ، می تواند به مرور زمان سود ده باشد. اگر محتوای جامعی را ارائه دهید که شایسته رتبه بندی برای کلمات کلیدی مناسب باشد ، بازدید شما می تواند با گذشت زمان صعودی چشم گیر داشته باشد ، در حالی که شیوه ی تبلیغاتی برای ارسال مداوم بازدید کننده به سایت شما به بودجه مستمر نیاز دارد.
موتورهای جستجو روز به روز هوشمندتر می شوند ، اما همچنان به کمک ما نیاز دارند.
بهینه سازی سایت شما به ارائه بهتر اطلاعات به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما به درستی نمایه سازی و در نتایج جستجو نمایش داده شود.
این راهنما به شما کمک می کند تا در جستجوگرها ، برپایه ی داده ها عمل کنید، به جای اینکه تیری در تاریکی پرتاب کنید و هرچند وقت یکبار شانس بیاورید و در صدر نتایج جستجو قرار گیرید.
منبع: moz.com
مترجم: شیما جندقی